Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
elokwentnie. Nic więc dziwnego, iż mistrzowie zen
zarówno w Chinach, jak i w Japonii pozostawili po sobie ogromną pisemną
spuściznę. Huineng pisał: "Jeśli stwierdzisz, że nie powinno się odwoływać
do słowa pisanego, konsekwencją tego jest stwierdzenie, że ludzie nie
powinni mówić, ponieważ mowa to także słowa".

Inną przyczyną, dla której mistrz zen nie może poprzestać na milczeniu,
jest fakt, że zgodnie z 'logiką paradoksu' nie może przywiązywać się do
żadnego z wykluczających się przeciwieństw - ani do milczenia, ani do
słownych wypowiedzi jako przeciwieństwa milczenia. Ten paradoks 'oświecenia'
najlepiej wyraził Daito Kokushi, nauczając, iż "do pierwotnego oblicza
nie można dotrzeć słowami, nie
elokwentnie. Nic więc dziwnego, iż mistrzowie zen <br>zarówno w Chinach, jak i w Japonii pozostawili po sobie ogromną pisemną <br>spuściznę. Huineng pisał: &lt;q&gt;"Jeśli stwierdzisz, że nie powinno się odwoływać <br>do słowa pisanego, konsekwencją tego jest stwierdzenie, że ludzie nie <br>powinni mówić, ponieważ mowa to także słowa".&lt;/&gt; <br>&lt;page nr=145&gt;<br>Inną przyczyną, dla której mistrz zen nie może poprzestać na milczeniu, <br>jest fakt, że zgodnie z 'logiką paradoksu' nie może przywiązywać się do <br>żadnego z wykluczających się przeciwieństw - ani do milczenia, ani do <br>słownych wypowiedzi jako przeciwieństwa milczenia. Ten paradoks 'oświecenia' <br>najlepiej wyraził Daito Kokushi, nauczając, iż "do pierwotnego oblicza <br>nie można dotrzeć słowami, nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego