Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 8
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
co zostało objawione wprost, albo wyraźniejszym ujęciem tego, co na początku było niewyraźne. W katolicyzmie, pisał Newman, istnieje cudowna równowaga autorytetu i sumienia. Autorytet jest nieomylny, ale działa w ściśle określonych granicach. Jego rozstrzygnięcia są niepodważalne, ale dotyczą tylko kwestii religii i etyki.

Newman dowodził, że w katolicyzmie nie ma możliwości bezpośredniego sporu między sumieniem a urzędem nauczycielskim. "Sumienie nie może wejść w bezpośredni konflikt z nieomylnością Kościoła lub papieża, bo ta dotyczy tylko zdań ogólnych lub potępienia zdań szczegółowych" (List do księcia Norfolku). Kiedy jednak zdarzają się spory, dotyczyć to może jedynie spraw praktycznych, kiedy "papież ustanawia prawa lub wydaje
co zostało objawione wprost, albo wyraźniejszym ujęciem tego, co na początku było niewyraźne. W katolicyzmie, pisał Newman, istnieje cudowna równowaga autorytetu i sumienia. Autorytet jest nieomylny, ale działa w ściśle określonych granicach. Jego rozstrzygnięcia są niepodważalne, ale dotyczą tylko kwestii religii i etyki.<br><br> Newman dowodził, że w katolicyzmie nie ma możliwości bezpośredniego sporu między sumieniem a urzędem nauczycielskim. &lt;q&gt;"Sumienie nie może wejść w bezpośredni konflikt z nieomylnością Kościoła lub papieża, bo ta dotyczy tylko zdań ogólnych lub potępienia zdań szczegółowych"&lt;/&gt; (List do księcia Norfolku). Kiedy jednak zdarzają się spory, dotyczyć to może jedynie spraw praktycznych, kiedy &lt;q&gt;"papież ustanawia prawa lub wydaje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego