Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
drobiazgowych ustaleń, przekraczających możliwości badawcze jednej osoby. Odnotujmy
jedynie przykładowo pokrewieństwa chorałowe w Missa elettronica (1975) Schaeffera,
wskazane przez Barbarę Puchalską (1979, s. 45-46). Według tej autorki melika
dwóch części mszy ­ Kyrie i Gloria ­ pozostaje pod "silnym wpływem chorału gregoriańskiego".
W Gloria można więc odnaleźć frazę inicjalną z IV mszy gregoriańskiej Cunctipotens
Genitor Deus oraz pokrewieństwo z XV mszą gregoriańską Dominator Deus. Melika
zaś Kyrie ma jedynie chorałowy charakter oraz pewien układ interwałowy zbliżony
do II Kyrie gregoriańskiego Cantus ad libitum i Kyrie z Missa Regia Du Monta;

są to więc wzorce wykorzystywane także przez innych polskich kompozytorów omawianych
mszy.
Także
drobiazgowych ustaleń, przekraczających możliwości badawcze jednej osoby. Odnotujmy <br>jedynie przykładowo pokrewieństwa chorałowe w Missa elettronica (1975) Schaeffera, <br>wskazane przez Barbarę Puchalską (1979, s. 45-46). Według tej autorki melika <br>dwóch części mszy ­ Kyrie i Gloria ­ pozostaje pod "silnym wpływem chorału gregoriańskiego". <br>W Gloria można więc odnaleźć frazę inicjalną z IV mszy gregoriańskiej Cunctipotens <br>Genitor Deus oraz pokrewieństwo z XV mszą gregoriańską Dominator Deus. Melika <br>zaś Kyrie ma jedynie chorałowy charakter oraz pewien układ interwałowy zbliżony <br>do II Kyrie gregoriańskiego Cantus ad libitum i Kyrie z Missa Regia Du Monta; <br><br>są to więc wzorce wykorzystywane także przez innych polskich kompozytorów omawianych <br>mszy.<br> Także
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego