Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wszystkim cykl Orazio Benevolego
(1628), o obsadzie 16 głosów wokalnych i 37 instrumentalnych ­ ogółem 12 chórów
(Chomiński 1984, s. 671-674). Był to głównie monumentalizm wielochórowej "multiplikowanej"
obsady. Tendencja ta odrodziła się po raz kolejny w okresie klasycyzmu, lecz
w innym kształcie ­ pod wpływem twórczości symfonicznej. Wykrystalizował się
wówczas typ mszy symfonicznej, z jej najdoskonalszym dziełem ­ Missa solemnis
Beethovena. Msza symfoniczna była par excellence mszą koncertową, której rozwiązania
formalne, zasady kształtowania materiału dźwiękowego i środki techniczne zostały
przejęte z muzyki symfonicznej. Estetyka tej muzyki, a zwłaszcza rozległy obszar
możliwości ekspresji orkiestry symfonicznej wywarły decydujący wpływ na styl
cyklu mszalnego. Równocześnie rozwijały
wszystkim cykl Orazio Benevolego <br>(1628), o obsadzie 16 głosów wokalnych i 37 instrumentalnych ­ ogółem 12 chórów <br>(Chomiński 1984, s. 671-674). Był to głównie monumentalizm wielochórowej "multiplikowanej" <br>obsady. Tendencja ta odrodziła się po raz kolejny w okresie klasycyzmu, lecz <br>w innym kształcie ­ pod wpływem twórczości symfonicznej. Wykrystalizował się <br>wówczas typ mszy symfonicznej, z jej najdoskonalszym dziełem ­ Missa solemnis <br>Beethovena. Msza symfoniczna była par excellence mszą koncertową, której rozwiązania <br>formalne, zasady kształtowania materiału dźwiękowego i środki techniczne zostały <br>przejęte z muzyki symfonicznej. Estetyka tej muzyki, a zwłaszcza rozległy obszar <br>możliwości ekspresji orkiestry symfonicznej wywarły decydujący wpływ na styl <br>cyklu mszalnego. Równocześnie rozwijały
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego