Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
w praktyce kompozytorskiej
w twórczości religijnej, także mszalnej, rodzaj archetypu. Przyczynił się do
tego z pewnością Sobór Trydencki, uznając "stilus antiquus jako nakazany styl
kościelny [...], świadomie [...], ponad procesem dziejowym (jak niegdyś jednogłosowy
śpiew kościelny)" (Dahlhaus, Eggebrecht 1992, s. 98). Tego typu continuum racjonalnie
uzasadnia tworzenie przez całe stulecie najprostszych, tonalnych mszy wielogłosowych
przez zawodowych kompozytorów.
Jest to tendencja mocno zróżnicowana stylistycznie, także wewnętrznie, co można
obserwować we wszystkich typach mszy: cyklach komponowanych do łacińskich i
polskich tekstów liturgicznych ordinarium missae, missae pro Defunctis oraz
tzw. mszach polskich.
W pierwszym z wymienionych typów mszy zróżnicowanie stylistyczne jest największe.
Właściwie trudno byłoby wskazać
w praktyce kompozytorskiej <br>w twórczości religijnej, także mszalnej, rodzaj archetypu. Przyczynił się do <br>tego z pewnością Sobór Trydencki, uznając "stilus antiquus jako nakazany styl <br>kościelny [...], świadomie [...], ponad procesem dziejowym (jak niegdyś jednogłosowy <br>śpiew kościelny)" (Dahlhaus, Eggebrecht 1992, s. 98). Tego typu continuum racjonalnie <br>uzasadnia tworzenie przez całe stulecie najprostszych, tonalnych mszy wielogłosowych <br>przez zawodowych kompozytorów.<br> Jest to tendencja mocno zróżnicowana stylistycznie, także wewnętrznie, co można <br>obserwować we wszystkich typach mszy: cyklach komponowanych do łacińskich i <br>polskich tekstów liturgicznych ordinarium missae, missae pro Defunctis oraz <br>tzw. mszach polskich.<br> W pierwszym z wymienionych typów mszy zróżnicowanie stylistyczne jest największe. <br>Właściwie trudno byłoby wskazać
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego