Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
odcinkami imitacyjnymi z charakterystycznymi,
krótkimi motywami i frazami materiałowymi pieśni. Modalnie koncypowane struktury
brzmieniowe urozmaicane chromatyką, budują wyważony, uroczysty typ ekspresji.
Podobną jednolitość stylu reprezentuje Missa "Gloria Tibi Trinitas" (1929)
na 4-głosowy chór mieszany (z organami ad libitum) Garbusińskiego. Jest to rzadko
pojawiający się w omawianych cyklach typ wielogłosowej mszy chorałowej, w pełnym
tego słowa znaczeniu (zob. szerzej s. 75-76). Ściśle ditoniczne chorałowe frazy
wokalne bądź wywodzące się z estetyki chorału gregoriańskiego, stanowią zarówno
materiał fugat (zob. prz. 1), techniki cantus firmus, jak i odcinków homorytmicznych
i ze zdwojeniami unisonowo-oktawowymi, zakreślając chorałowy, wyważony typ ekspresji;
służy temu celowi
odcinkami imitacyjnymi z charakterystycznymi, <br>krótkimi motywami i frazami materiałowymi pieśni. Modalnie koncypowane struktury <br>brzmieniowe urozmaicane chromatyką, budują wyważony, uroczysty typ ekspresji.<br> Podobną jednolitość stylu reprezentuje Missa "Gloria Tibi Trinitas" (1929) <br>na 4-głosowy chór mieszany (z organami ad libitum) Garbusińskiego. Jest to rzadko <br>pojawiający się w omawianych cyklach typ wielogłosowej mszy chorałowej, w pełnym <br>tego słowa znaczeniu (zob. szerzej s. 75-76). Ściśle ditoniczne chorałowe frazy <br>wokalne bądź wywodzące się z estetyki chorału gregoriańskiego, stanowią zarówno <br>materiał fugat (zob. prz. 1), techniki cantus firmus, jak i odcinków homorytmicznych <br>i ze zdwojeniami unisonowo-oktawowymi, zakreślając chorałowy, wyważony typ ekspresji; <br>służy temu celowi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego