Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Episkopatu Polski (grupa IV).
Inspirująco na powstanie Dies irae (z mszy żałobnej) Maciejewskiego oddziałały freski Michała Anioła z kaplicy sykstyńskiej, ze scenami Sądu Ostatecznego (grupa V; Lisecki 1989). Płótno Rafaela ­ Św. Cecylia, stanowiło bezpośrednią inspirację symboliczną Mszy elektronicznej Schaeffera, dotyczącą m.in. idei obsady (Stawowy 1991, s. 125).
Niewielka grupa mszy kompozytorów polskich XX w. jest dedykowana różnym adresatom: duchownym, świeckim, zgromadzeniu, zespołom chóralnym i instytucjom (grupa VI.1.2.3.4.5). Oczywiście, jest to najbardziej dyskusyjny motyw powstania mszy, kompozytor bowiem mógł umieścić dedykację po skomponowaniu utworu (wskazując adresata). Nie rozstrzygając tej kwestii, zwróćmy uwagę, że gatunek mszy, genetycznie
Episkopatu Polski (grupa IV).<br>Inspirująco na powstanie &lt;name type="tit"&gt;Dies irae&lt;/&gt; (z mszy żałobnej) Maciejewskiego oddziałały freski Michała Anioła z kaplicy sykstyńskiej, ze scenami Sądu Ostatecznego (grupa V; Lisecki 1989). Płótno Rafaela ­ Św. Cecylia, stanowiło bezpośrednią inspirację symboliczną Mszy elektronicznej Schaeffera, dotyczącą m.in. idei obsady (Stawowy 1991, s. 125).<br>Niewielka grupa mszy kompozytorów polskich XX w. jest dedykowana różnym adresatom: duchownym, świeckim, zgromadzeniu, zespołom chóralnym i instytucjom (grupa VI.1.2.3.4.5). Oczywiście, jest to najbardziej dyskusyjny motyw powstania mszy, kompozytor bowiem mógł umieścić dedykację po skomponowaniu utworu (wskazując adresata). Nie rozstrzygając tej kwestii, zwróćmy uwagę, że gatunek mszy, genetycznie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego