Episkopatu Polski (grupa IV).<br>Inspirująco na powstanie <name type="tit">Dies irae</> (z mszy żałobnej) Maciejewskiego oddziałały freski Michała Anioła z kaplicy sykstyńskiej, ze scenami Sądu Ostatecznego (grupa V; Lisecki 1989). Płótno Rafaela Św. Cecylia, stanowiło bezpośrednią inspirację symboliczną Mszy elektronicznej Schaeffera, dotyczącą m.in. idei obsady (Stawowy 1991, s. 125).<br>Niewielka grupa mszy kompozytorów polskich XX w. jest dedykowana różnym adresatom: duchownym, świeckim, zgromadzeniu, zespołom chóralnym i instytucjom (grupa VI.1.2.3.4.5). Oczywiście, jest to najbardziej dyskusyjny motyw powstania mszy, kompozytor bowiem mógł umieścić dedykację po skomponowaniu utworu (wskazując adresata). Nie rozstrzygając tej kwestii, zwróćmy uwagę, że gatunek mszy, genetycznie