Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jest mną.
'Oświecenie' jest stanem, o którym Sengcan pisał, iż "nie ma do niego
dostępu myśl ani nie osiągnie go wyobraźnia".
Niewyrażalność 'oświecenia' jest związana z pojęciem 'środkowej drogi',
stanowiącym istotę nauki Buddy Śakyamuniego. Zazwyczaj pojęcie to bywa
interpretowane jako złoty środek. Śakyamuni naucza bowiem, iż dobra struna

nie jest naciągnięta ani za mocno, ani za słabo, a porównanie to dotyczy
problemu ascetyzmu. Budda krytykował bowiem zarówno hedonizm, jak
i nadmierne umartwianie się. 'Środkowa droga' buddyzmu musi być jednak
rozpatrywana także w kontekście konieczności przekroczenia dualizmu
epistemologicznego.
Masao Abe podkreśla, że 'środkowa droga' między hedonizmem a ascetyzmem
nie polega na średnim
jest mną. <br>'Oświecenie' jest stanem, o którym Sengcan pisał, iż "nie ma do niego <br>dostępu myśl ani nie osiągnie go wyobraźnia". <br>Niewyrażalność 'oświecenia' jest związana z pojęciem 'środkowej drogi', <br>stanowiącym istotę nauki Buddy Śakyamuniego. Zazwyczaj pojęcie to bywa <br>interpretowane jako złoty środek. Śakyamuni naucza bowiem, iż dobra struna <br>&lt;page nr=248&gt;<br>nie jest naciągnięta ani za mocno, ani za słabo, a porównanie to dotyczy <br>problemu ascetyzmu. Budda krytykował bowiem zarówno hedonizm, jak <br>i nadmierne umartwianie się. 'Środkowa droga' buddyzmu musi być jednak <br>rozpatrywana także w kontekście konieczności przekroczenia dualizmu <br>epistemologicznego. <br>Masao Abe podkreśla, że 'środkowa droga' między hedonizmem a ascetyzmem <br>nie polega na średnim
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego