Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 8
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
samą logiczną moc prawdopodobieństwa, a mimo to pewność jaką mamy jest większa niż pewność dowodów czysto dedukcyjnych.

Nasza czasowość, zmienność, słabość nie pozwala nam poznawać rzeczy najwyższych bezpośrednio. Religia dociera więc do przedmiotu za pośrednictwem wiary i miłości, "dzięki temu prawdopodobieństwo przekształca się w przekonanie wewnętrzne". Nie wystarczy myśleć, trzeba nadto kochać, nie wystarczy rozumować, trzeba wierzyć i, zatem, chcieć wierzyć. "Wiara jest konsekwencją woli, by wierzyć". Nie znaczy to jednak, że wiara jest aktem arbitralnym. Jest skutkiem współdziałania woli i rozumu, czymś więcej niż prawdopodobna opinia i arbitralna decyzja. Ten moment, kiedy dajemy owym prawdopodobnym twierdzeniom absolutnie pewne przyświadczenie, jest
samą logiczną moc prawdopodobieństwa, a mimo to pewność jaką mamy jest większa niż pewność dowodów czysto dedukcyjnych.<br><br> Nasza czasowość, zmienność, słabość nie pozwala nam poznawać rzeczy najwyższych bezpośrednio. Religia dociera więc do przedmiotu za pośrednictwem wiary i miłości, &lt;q&gt;"dzięki temu prawdopodobieństwo przekształca się w przekonanie wewnętrzne"&lt;/&gt;. Nie wystarczy myśleć, trzeba nadto kochać, nie wystarczy rozumować, trzeba wierzyć i, zatem, chcieć wierzyć. &lt;q&gt;"Wiara jest konsekwencją woli, by wierzyć"&lt;/&gt;. Nie znaczy to jednak, że wiara jest aktem arbitralnym. Jest skutkiem współdziałania woli i rozumu, czymś więcej niż prawdopodobna opinia i arbitralna decyzja. Ten moment, kiedy dajemy owym prawdopodobnym twierdzeniom absolutnie pewne przyświadczenie, jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego