Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
dawkując dodatki. Była droga, więc często ograniczano się tylko do pokrycia wnętrza naczynia lub malowania zewnątrz jedynie jego brzegów bądź górnej części brzuśca.
Naczynia pokryte glazura malowano, prowadząc zdobienie jakby spiralnie dokoła środka, w misach z Rabki dokoła powierzchni kropkami, wiązkami linii prostych i falistych. Wprowadzone motywy roślinne, niewielkie, nie naruszały logiki formy.
Najbardziej zróżnicowane zdobnictwo występowało na ceramice o białym tle. Biel kładziono na czerepie szkliwem cynowo-ołowiowym, uzyskując powierzchnię biała lub różowawa. Na tym szkliwie malowano wzór i ponownie naczynie wypalano. Cyna w szkliwie wyróżniała majolikę, a biała glinka półmajolikę. Majolikę, której wzorów należy szukać w ceramice renesansowej, produkowano
dawkując dodatki. Była droga, więc często ograniczano się tylko do pokrycia wnętrza naczynia lub malowania zewnątrz jedynie jego brzegów bądź górnej części brzuśca. <br>Naczynia pokryte glazura malowano, prowadząc zdobienie jakby spiralnie dokoła środka, w misach z Rabki dokoła powierzchni kropkami, wiązkami linii prostych i falistych. Wprowadzone motywy roślinne, niewielkie, nie naruszały logiki formy. <br>Najbardziej zróżnicowane zdobnictwo występowało na ceramice o białym tle. Biel kładziono na czerepie szkliwem cynowo-ołowiowym, uzyskując powierzchnię biała lub różowawa. Na tym szkliwie malowano wzór i ponownie naczynie wypalano. Cyna w szkliwie wyróżniała majolikę, a biała glinka półmajolikę. Majolikę, której wzorów należy szukać w ceramice renesansowej, produkowano
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego