Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
imitowania, odejściem od istoty sztuki.
Szło zatem o stworzenie stylu, który, zachowując autentyzm "prawdy życia", wznosiłby ją w sferę iluzji. Za zaczątek dyskusji na ten temat można uznać szkic Augusta Schlegla O dialogu dramatycznym (1796). „W teatrze trzeba widzieć i słyszeć ludzi, rzeczywistych ludzi. I trzeba ich tak dokładnie naśladować, aby żadnym rysem nie różnili się od tych poza teatrem" - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując. I uwznioślając, bo nie po to idzie się do teatru, by ujrzeć zwykłą prawdę o sobie; twierdził pesymistycznie, że "każdy naród chciałby
imitowania, odejściem od istoty sztuki.<br>Szło zatem o stworzenie stylu, który, zachowując autentyzm "prawdy życia", wznosiłby ją w sferę iluzji. Za zaczątek dyskusji na ten temat można uznać szkic Augusta Schlegla O dialogu dramatycznym (1796). &lt;q&gt;&#132;W teatrze trzeba widzieć i słyszeć ludzi, rzeczywistych ludzi. I trzeba ich tak dokładnie naśladować, aby żadnym rysem nie różnili się od tych poza teatrem"&lt;/&gt; - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując. I uwznioślając, bo nie po to idzie się do teatru, by ujrzeć zwykłą prawdę o sobie; twierdził pesymistycznie, że "każdy naród chciałby
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego