Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1952-1954
dopiero po pierwszej wojnie odkrytych mozaikach w Damaszku czy w ornamentach, fragmentach martwych, mozaik w Rawennie i jeszcze pomimo wszystko konkretnej, barwnej obserwacji przedmiotu. Piękno równie dalekie, równie obce xenionom rzymskim, jak świat kubistów jest daleki w swych formach winogronom i brzoskwiniom Renoira.
I tu znowu wracamy do Cézanne'a. Martwa natura cézanne'owska była zwrotnicą dziejów sztuki na przełomie XIX i XX wieku. To ona oderwała świat od "optymizmu słonecznego" (wyrażenie Sterlinga) impresjonistów, od wibracji słonecznej roztapiającej wszelki przedmiot, od delektacji zmysłowej, to ona zaprowadziła nas w świat nie tylko surowych form kubistów, ale także przez konstrukcję nie linearną, nie walorową, a
dopiero po pierwszej wojnie odkrytych mozaikach w Damaszku czy w ornamentach, fragmentach martwych, mozaik w Rawennie i jeszcze pomimo wszystko konkretnej, barwnej obserwacji przedmiotu. Piękno równie dalekie, równie obce xenionom rzymskim, jak świat kubistów jest daleki w swych formach winogronom i brzoskwiniom Renoira.<br>I tu znowu wracamy do Cézanne'a. Martwa natura cézanne'owska była zwrotnicą dziejów sztuki na przełomie XIX i XX wieku. To ona oderwała świat od "optymizmu słonecznego" (wyrażenie Sterlinga) impresjonistów, od wibracji słonecznej roztapiającej wszelki przedmiot, od delektacji zmysłowej, to ona zaprowadziła nas w świat nie tylko surowych form kubistów, ale także przez konstrukcję nie linearną, nie walorową, a
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego