Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
na dwa określenia istoty wolności i dwa rodzaje jej przejawów. Obydwa rodzaje przejawów mają charakter aksjologiczny, a nawet etyczny. W pierwszym przypadku są to przejawy aksjologicznie negatywne, w drugim ich aksjologiczny charakter jest jednoznacznie pozytywny. Szczytem pierwszych jest szyderstwo, szczytem drugich - wspaniałomyślność.

WOLNOŚĆ I SZYDERSTWO

"Wolność jest sama w sobie negatywnością i jako taka musi przed nami wystąpić" - powiada Hegel w Fenomenologii ducha. Wolność nie zjawia się w naszej świadomości jako obnażony, nagi fakt decyzji czy wyboru, rozjaśniany od wewnątrz światłem samoświadomości i dostępny bez żadnych osłonek naszemu spostrzeżeniu. Wolność spoczywa gdzieś na krańcu skupiających się perspektywicznie wokół niej wielu różnych
na dwa określenia istoty wolności i dwa rodzaje jej przejawów. Obydwa rodzaje przejawów mają charakter aksjologiczny, a nawet etyczny. W pierwszym przypadku są to przejawy aksjologicznie negatywne, w drugim ich aksjologiczny charakter jest jednoznacznie pozytywny. Szczytem pierwszych jest szyderstwo, szczytem drugich - wspaniałomyślność.<br><br>&lt;tit1&gt;WOLNOŚĆ I SZYDERSTWO&lt;/&gt;<br><br>&lt;q&gt;"Wolność jest sama w sobie negatywnością i jako taka musi przed nami wystąpić"&lt;/&gt; - powiada Hegel w Fenomenologii ducha. Wolność nie zjawia się w naszej świadomości jako obnażony, nagi fakt decyzji czy wyboru, rozjaśniany od wewnątrz światłem samoświadomości i dostępny bez żadnych osłonek naszemu spostrzeżeniu. Wolność spoczywa gdzieś na krańcu skupiających się perspektywicznie wokół niej wielu różnych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego