Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
określenie buddyjskiej 'pustki'
pojęcia 'nicości' (chiń. wu; jap. mu), które ma rodowód taoistyczny.
Prawdziwa 'pustka', czyli 'pustka bytu i niebytu' (chiń. wufayoufakong; jap.
muhouhoku) jest absolutną negacją, gdyż neguje nie tylko afirmację, ale jest
także negacją negacji i dlatego nie może być uprzedmiotowiona. To, co
przekracza zarówno byt, jak i niebyt, musi zawierać je w sobie, a więc być
'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu i niebytu.
Według Masao Abego Budda Śakyamuni głosił zasadę współzależnego
powstawania, chcąc wykazać, że nie istnieje żaden niezmienny fundament
rzeczywistości. Konsekwencją prawa współzależnego powstawania jest
przekonanie o 'nietrwałości' (sanskr. anitya; chiń. wuchang; jap. mujo). Abe
uważa, że dopiero
określenie buddyjskiej 'pustki' <br>pojęcia 'nicości' (chiń. wu; jap. mu), które ma rodowód taoistyczny. <br>Prawdziwa 'pustka', czyli 'pustka bytu i niebytu' (chiń. wufayoufakong; jap. <br>muhouhoku) jest absolutną negacją, gdyż neguje nie tylko afirmację, ale jest <br>także negacją negacji i dlatego nie może być uprzedmiotowiona. To, co <br>przekracza zarówno byt, jak i niebyt, musi zawierać je w sobie, a więc być <br>'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu i niebytu. <br>Według Masao Abego Budda Śakyamuni głosił zasadę współzależnego <br>powstawania, chcąc wykazać, że nie istnieje żaden niezmienny fundament <br>rzeczywistości. Konsekwencją prawa współzależnego powstawania jest <br>przekonanie o 'nietrwałości' (sanskr. anitya; chiń. wuchang; jap. mujo). Abe <br>uważa, że dopiero
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego