Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kwartalnik Historii Nauki i Techniki
Nr: 1
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1980
Wśród receptur rzemieślniczych, przedstawionych przez Chmielowskiego znalazła się wskazówka, co robić, "żeby na stole tańcowało"; należało w tym celu poruszać pod stołem magnesem. Tego rodzaju "sztuczki magnetyczne" wchodziły w zakres "magii naturalnej" i znaleźć je można w różnych dziełach. Być może źródłem tej wiadomości było G.B. della Porta.
To nieskomplikowane doświadczenie przeprowadził nawet sam Chmielowski, o czym nie omieszkał poinformować czytelnika.
Zagadkowe jest pochodzenie przepisu: "Jak zwierciadło zrobić". Sposób ten polegał na stopieniu w równych ilościach (po jednej uncji) ołowiu, cyny angielskiej i siarczku żelaza ("marchazaty") i dodaniu do tego stopu dwóch uncji rtęci ("merkuriu2sza alias żywego srebra"). Amalgamat ten
Wśród receptur rzemieślniczych, przedstawionych przez Chmielowskiego znalazła się wskazówka, co robić, "żeby na stole tańcowało"; należało w tym celu poruszać pod stołem magnesem. Tego rodzaju "sztuczki magnetyczne" wchodziły w zakres "magii naturalnej" i znaleźć je można w różnych dziełach. Być może źródłem tej wiadomości było G.B. della Porta.<br> To nieskomplikowane doświadczenie przeprowadził nawet sam Chmielowski, o czym nie omieszkał poinformować czytelnika.<br> Zagadkowe jest pochodzenie przepisu: "Jak zwierciadło zrobić". Sposób ten polegał na stopieniu w równych ilościach (po jednej uncji) ołowiu, cyny angielskiej i siarczku żelaza ("marchazaty") i dodaniu do tego stopu dwóch uncji rtęci ("merkuriu2sza alias żywego srebra"). Amalgamat ten
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego