Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
do opisu zjawisk społecznych. Stąd właśnie wzięła się cała Lévi-Straussowska teoria totemizmu, klasyfikacji i nazewnictwa myśli nieoswojonej.
Wydaje się jednak przy tym, że w procesie tłumaczenia przez Lévi-Straussa zjawisk kulturowych zjawiskami naturalnymi dokonuje się bardzo istotne przesunięcie. Opozycja: natura - kultura zaciera się i staje się w istocie opozycją: nieświadomy - świadomy. Wszystkie kulturowe twory człowieka są tłumaczone przez prawa strukturalne jego umysłu działającego na poziomie nieświadomym. W każdym tworze ludzkim - języku, micie, instytucjach społecznych - poza elementem świadomym istnieje element wyznaczający go, element nieświadomy.
To, co miało być wytłumaczeniem zjawisk kulturowych poprzez naturę, okazuje się więc ostatecznie tłumaczeniem sprowadzającym wszystkie ludzkie
do opisu zjawisk społecznych. Stąd właśnie wzięła się cała Lévi-Straussowska teoria totemizmu, klasyfikacji i nazewnictwa myśli nieoswojonej.<br>Wydaje się jednak przy tym, że w procesie tłumaczenia przez Lévi-Straussa zjawisk kulturowych zjawiskami naturalnymi dokonuje się bardzo istotne przesunięcie. Opozycja: natura - kultura zaciera się i staje się w istocie opozycją: nieświadomy - świadomy. Wszystkie kulturowe twory człowieka są tłumaczone przez prawa strukturalne jego umysłu działającego na poziomie nieświadomym. W każdym tworze ludzkim - języku, micie, instytucjach społecznych - poza elementem świadomym istnieje element wyznaczający go, element nieświadomy.<br>To, co miało być wytłumaczeniem zjawisk kulturowych poprzez naturę, okazuje się więc ostatecznie tłumaczeniem sprowadzającym wszystkie ludzkie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego