Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
kierunek jego rozważań, ponieważ do 'pustki' nie można
niczego dołączyć. Skoro wszystko jest 'pustką', 'pustką' jest także nos, ręce
i nogi.
W tym samym kontekście Dogen twierdził, że "kiedy ktoś widzi góry
i rzeki, widzi 'naturę buddy' [synonim 'pustki' - A. K.]". Prawdziwa
'pustka' nie może być oddzielona od formy, a 'nietrwałość' świata narodzin
i śmierci od 'natury buddy'.
Innym przykładem rozróżnienia 'pustki jednostronnej' i 'prawdziwej
pustki' jest następująca rozmowa Bodhidharmy z jego uczniem, Huike (jap.
Eka, 487-593). Po dostąpieniu 'oświecenia' Huike powiedział do Bodhidharmy:
"Wiem, jak nie przywiązywać się do niczego, mistrzu". "Na pewno
u n i c e s
kierunek jego rozważań, ponieważ do 'pustki' nie można <br>niczego dołączyć. Skoro wszystko jest 'pustką', 'pustką' jest także nos, ręce <br>i nogi. <br>W tym samym kontekście Dogen twierdził, że "kiedy ktoś widzi góry <br>i rzeki, widzi 'naturę buddy' [synonim 'pustki' - A. K.]". Prawdziwa <br>'pustka' nie może być oddzielona od formy, a 'nietrwałość' świata narodzin <br>i śmierci od 'natury buddy'. <br>Innym przykładem rozróżnienia 'pustki jednostronnej' i 'prawdziwej <br>pustki' jest następująca rozmowa Bodhidharmy z jego uczniem, Huike (jap. <br>Eka, 487-593). Po dostąpieniu 'oświecenia' Huike powiedział do Bodhidharmy: <br>"Wiem, jak nie przywiązywać się do niczego, mistrzu". "Na pewno <br>u n i c e s
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego