Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
o rozczłonkowaniu typowym dla mszy kantatowej, z całkowitym pominięciem dwóch części ­ Graduale i Tractus. O koncepcji mszy kantatowej świadczy przeniesienie z porządku ekwiwalencji wewnętrznej (występującej w ramach określonej części) do głównej (nadrzędnej) czterech strof Sekwencji oraz wersetu Hostias (z Offertorium); ponadto kompozytor nie wyróżnił części Kyrie. Trzeba również odnotować zabieg (niezgodny z przepisami liturgicznymi) nie występujący w omawianych mszach rekwialnych; polega on na pewnej kompilacji w Agnus Dei wybranych wersów tekstów tej oraz końcowej części mszy rekwialnej: Communio. Lux aeterna (szerzej o tym w rozdziale IV, w kontekście omówienia całego utworu). Przyjmując natomiast aspekt liturgiczny, Maliszewski wykorzystuje teksty siedmiu części mszy
o rozczłonkowaniu typowym dla mszy kantatowej, z całkowitym pominięciem dwóch części ­ Graduale i Tractus. O koncepcji mszy kantatowej świadczy przeniesienie z porządku ekwiwalencji wewnętrznej (występującej w ramach określonej części) do głównej (nadrzędnej) czterech strof Sekwencji oraz wersetu Hostias (z <name type="tit">Offertorium</>); ponadto kompozytor nie wyróżnił części <name type="tit">Kyrie</>. Trzeba również odnotować zabieg (niezgodny z przepisami liturgicznymi) nie występujący w omawianych mszach rekwialnych; polega on na pewnej kompilacji w <name type="tit">Agnus Dei</> wybranych wersów tekstów tej oraz końcowej części mszy rekwialnej: <name type="tit">Communio. Lux aeterna</> (szerzej o tym w rozdziale IV, w kontekście omówienia całego utworu). Przyjmując natomiast aspekt liturgiczny, Maliszewski wykorzystuje teksty siedmiu części mszy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego