Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
oświecenie'?", odpowiedział: "Syn
Niebios nie kosi trawy". Jego odpowiedź jest bez związku z pytaniem
jedynie pozornie. Syn Niebios, czyli cesarz, nie kosi trawy, ponieważ praca
fizyczna nie jest zadaniem, do którego został powołany. Ten, kto dostąpił
'oświecenia', nie działa przedmiotowo. W akcie 'oświecenia' nie zachodzi
przekształcenie zmiennej 'jaźni jednostkowej' w niezmienną 'jaźń oświeconą',
a jedynie zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której
człowiek może postrzegać rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'.
Wiele metafor mistrzów zen ma na celu uświadomienie uczniom, iż
'natura buddy' nie jest jakąś nieznaną, dodatkową cechą, którą należy
wykształcić. Caoshan Benji (jap. Sozan Honjaku, 840-901) zapytany o znaczenie
słów
oświecenie'?", odpowiedział: "Syn <br>Niebios nie kosi trawy". Jego odpowiedź jest bez związku z pytaniem <br>jedynie pozornie. Syn Niebios, czyli cesarz, nie kosi trawy, ponieważ praca <br>fizyczna nie jest zadaniem, do którego został powołany. Ten, kto dostąpił <br>'oświecenia', nie działa przedmiotowo. W akcie 'oświecenia' nie zachodzi <br>przekształcenie zmiennej 'jaźni jednostkowej' w niezmienną 'jaźń oświeconą', <br>a jedynie zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której <br>człowiek może postrzegać rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'. <br>Wiele metafor mistrzów zen ma na celu uświadomienie uczniom, iż <br>'natura buddy' nie jest jakąś nieznaną, dodatkową cechą, którą należy <br>wykształcić. Caoshan Benji (jap. Sozan Honjaku, 840-901) zapytany o znaczenie <br>słów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego