Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
i absolutnego (chiń. lishiwuai
fajie; jap. rijimuge hokkai),
4) sfera wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów, 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai).
Także inni mistrzowie zen wyrażali prawdę o tym, że "jedno jest
wszystkim, a wszystko jest jednym". Na przykład Linji twierdził, iż "jeden
włos zawiera w sobie niezmierzony ocean".
Warto zauważyć, że w naukach mistrzów zen przeważają typy sądów
paradoksowych biegunowych związanych ze sprzeczną tożsamością pojęć
przeciwnych (na przykład forma-'pustka'; dobro-zło; zmienna 'jaźń jednostkowa'
-niezmienna 'jaźń buddy'). Sądy paradoksowe niebiegunowe, utożsamiające

pojęcia różne, pojawiają się w naukach mistrzów zen najczęściej
w formie, którą można określić mianem
i absolutnego (chiń. lishiwuai <br>fajie; jap. rijimuge hokkai), <br>4) sfera wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów, 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai). <br>Także inni mistrzowie zen wyrażali prawdę o tym, że "jedno jest <br>wszystkim, a wszystko jest jednym". Na przykład Linji twierdził, iż "jeden <br>włos zawiera w sobie niezmierzony ocean". <br>Warto zauważyć, że w naukach mistrzów zen przeważają typy sądów <br>paradoksowych biegunowych związanych ze sprzeczną tożsamością pojęć <br>przeciwnych (na przykład forma-'pustka'; dobro-zło; zmienna 'jaźń jednostkowa'<br>-niezmienna 'jaźń buddy'). Sądy paradoksowe niebiegunowe, utożsamiające <br>&lt;page nr=173&gt;<br>pojęcia różne, pojawiają się w naukach mistrzów zen najczęściej <br>w formie, którą można określić mianem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego