Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
dlatego nie można jej traktować przedmiotowo.
Właśnie dlatego, że 'natura buddy' nie jest czymś, co może zostać
uprzedmiotowione, nie może być traktowana jako dodatkowa jakość, którą

dołączamy do znanych nam z doświadczenia cech danej formy. W takim
wypadku twierdzenie, że człowiek ma 'naturę buddy', oznaczałoby, że ma on
jakąś dodatkową nieznaną cechę - stąd przykład królika z rogami. Ponieważ
jednak 'natura buddy' jest 'pustką', 'zwyczajna jaźń' człowieka nie ulega
zmianie, co wyraża metafora królika bez rogów. 'Jaźń jednostkowa' jest
tożsama z 'jaźnią oświeconą' w sposób paradoksalny, czyli nie tracąc swoich
wyróżniających cech ani nie nabywają nowych.
Nie wszystkie metafory i symbole w
dlatego nie można jej traktować przedmiotowo. <br>Właśnie dlatego, że 'natura buddy' nie jest czymś, co może zostać <br>uprzedmiotowione, nie może być traktowana jako dodatkowa jakość, którą <br>&lt;page nr=178&gt;<br>dołączamy do znanych nam z doświadczenia cech danej formy. W takim <br>wypadku twierdzenie, że człowiek ma 'naturę buddy', oznaczałoby, że ma on <br>jakąś dodatkową nieznaną cechę - stąd przykład królika z rogami. Ponieważ <br>jednak 'natura buddy' jest 'pustką', 'zwyczajna jaźń' człowieka nie ulega <br>zmianie, co wyraża metafora królika bez rogów. 'Jaźń jednostkowa' jest <br>tożsama z 'jaźnią oświeconą' w sposób paradoksalny, czyli nie tracąc swoich <br>wyróżniających cech ani nie nabywają nowych. <br>Nie wszystkie metafory i symbole w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego