ma spełnić funkcję, o której mowa; musi odpowiedzieć na pytania: dlaczego w antycypacji śmierci staję w obliczu fenomenu obojętności jako cechy uniwersalnej świata? dlaczego w erotycznym spotkaniu nie mogę przezwyciężyć granicy, która oddziela od zjednoczenia doskonałego? </><br><br><div1>IX. <tit1>MIT W KULTURZE ANALGETYKÓW</> <br><br>1. Wśród wyróżników dwudziestowiecznej kultury, zwłaszcza jej fazy obecnej, notujemy pozorną <orig>przeciwbieżność</> dwu tendencji, z których jedna dochodzi do głosu w dominujących nurtach życia intelektualnego i artystycznego, druga natomiast w stosunku do życia, wykształconym przez tak zwaną kulturę masową.<br>Myślenie naukowe i filozoficzne oraz twórczość artystyczna, wyrosłe z przełomu antypozytywistycznego, zdradzają, na przekór oszałamiającej ruchliwości wszystkich tych obszarów kultury, pewną