Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
ducha i w osiąganej tą drogą cnocie. Uznanie dla Seneki miało wszakże źródło nie tylko w zbieżnościach jego etyki z etyką chrześcijańską, lecz także w mniemaniu o rzeczywistych powinowactwach filozofa z wczesnym chrystianizmem. W XVI w. panowało jeszcze zadawnione przekonanie, że Seneka korespondował ze św. Pawłem z Tarsu.
Senekę na nowo odkrył i przyswoił humanizm włoskiego cinquecenta - pierwsze wydanie dziesięciu zachowanych jego tragedii ukazało się w Ferrarze w 1484 r., ale szczególna popularność przypadła na schyłek renesansu i wiek XVII.
Powiedzieliśmy, że dramaturgia Seneki była retoryczna i moralizatorska. To dzisiaj brzmi jak przygana. Pamiętajmy jednak, że owa retoryczność była funkcją egzystencjalnej refleksji
ducha i w osiąganej tą drogą cnocie. Uznanie dla Seneki miało wszakże źródło nie tylko w zbieżnościach jego etyki z etyką chrześcijańską, lecz także w mniemaniu o rzeczywistych powinowactwach filozofa z wczesnym chrystianizmem. W XVI w. panowało jeszcze zadawnione przekonanie, że Seneka korespondował ze św. Pawłem z Tarsu.<br>Senekę na nowo odkrył i przyswoił humanizm włoskiego cinquecenta - pierwsze wydanie dziesięciu zachowanych jego tragedii ukazało się w Ferrarze w 1484 r., ale szczególna popularność przypadła na schyłek renesansu i wiek XVII.<br>Powiedzieliśmy, że dramaturgia Seneki była retoryczna i moralizatorska. To dzisiaj brzmi jak przygana. Pamiętajmy jednak, że owa retoryczność była funkcją egzystencjalnej refleksji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego