Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
rewolty przeciw porządkowi świata; ale buntował się on tylko w imię własnych, prywatnych ambicji i pasji, nie miał poznawczej dociekliwości, poczucia misji czy dążności przywódczych, raczej sam bywał ofiarą niesprawiedliwego losu. Dumas zubożył psychikę postaci - ale z punktu widzenia sztuki teatru okazało się to posunięciem nader korzystnym: uniknął długich monologów, nużących publiczność, słabo słyszalnych w ówczesnych ogromnych a źle nagłośnionych salach teatralnych. W jego sztukach dialogi zawsze toczą się wartko, przykuwają uwagę ciętymi replikami, słowo nie opóźnia biegu akcji. Jest jej - inaczej niż u wielkich romantyków - całkowicie podporządkowane.
Dumas wykorzystał oczywiście także szanse, jakie romantyczne postulaty otwierały przed dramaturgiem w zakresie
rewolty przeciw porządkowi świata; ale buntował się on tylko w imię własnych, prywatnych ambicji i pasji, nie miał poznawczej dociekliwości, poczucia misji czy dążności przywódczych, raczej sam bywał ofiarą niesprawiedliwego losu. Dumas zubożył psychikę postaci - ale z punktu widzenia sztuki teatru okazało się to posunięciem nader korzystnym: uniknął długich monologów, nużących publiczność, słabo słyszalnych w ówczesnych ogromnych a źle nagłośnionych salach teatralnych. W jego sztukach dialogi zawsze toczą się wartko, przykuwają uwagę ciętymi replikami, słowo nie opóźnia biegu akcji. Jest jej - inaczej niż u wielkich romantyków - całkowicie podporządkowane.<br>Dumas wykorzystał oczywiście także szanse, jakie romantyczne postulaty otwierały przed dramaturgiem w zakresie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego