Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
shiki soku ze ku, ku soku ze shiki), chociaż nie następuje
przemiana formy w 'pustkę' - 'pustka' jednocześnie jest i nie jest
formą.
W tym samym kontekście należy rozumieć słowa Dogena, który po
powrocie z Chin, gdzie dostąpił 'oświecenia', stwierdził, że dowiedział się
tam tylko, iż "nos jest w pionie, a oczy w poziomie". 'Oświecenie', którego
doświadczył w Chinach, nie zmieniło jego 'jaźni zwyczajnej'.
Kiedy jeden z uczniów zapytał mistrza Changsha Jingcena (jap. Chosha
Keijun, ?-868): "Co znaczy 'jaźń zwyczajna'?", ten odpowiedział: "Kiedy
chce ci się spać - śpij, kiedy chcesz usiąść - usiądź". Zdziwiony mnich
powiedział: "Nie rozumiem, mistrzu". Changsha odrzekł na to
shiki soku ze ku, ku soku ze shiki), chociaż nie następuje <br>przemiana formy w 'pustkę' - 'pustka' jednocześnie jest i nie jest <br>formą. <br>W tym samym kontekście należy rozumieć słowa Dogena, który po <br>powrocie z Chin, gdzie dostąpił 'oświecenia', stwierdził, że dowiedział się <br>tam tylko, iż "nos jest w pionie, a oczy w poziomie". 'Oświecenie', którego <br>doświadczył w Chinach, nie zmieniło jego 'jaźni zwyczajnej'. <br>Kiedy jeden z uczniów zapytał mistrza Changsha Jingcena (jap. Chosha <br>Keijun, ?-868): "Co znaczy 'jaźń zwyczajna'?", ten odpowiedział: "Kiedy <br>chce ci się spać - śpij, kiedy chcesz usiąść - usiądź". Zdziwiony mnich <br>powiedział: "Nie rozumiem, mistrzu". Changsha odrzekł na to
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego