Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
istnienie jawi się jako
absolutnie nieznośne, jako coś, od czego trzeba uciec". Podkreśla, że
"właściwa nihilizmowi forma rozpaczy wydaje się polegać na braku wymiaru
nieskończoności, któremu odpowiada ograniczenie 'ja' do wymiaru ziemskiego". Tymczasem w 'nihilizmie paradoksowym', który można też określić
mianem nihilizmu absolutnego, 'ja' nie jest ograniczone do wymiaru
ziemskiego, odkrywa bowiem swoją sprzeczną tożsamość z wymiarem
absolutnym. W 'nihilizmie paradoksowym' egocentryzm traci swą podstawę,
którą jest przekonanie o odrębności podmiotu. Przezwyciężone zostaje także
poczucie alienacji i wyobcowania. Dlatego właśnie 'oświecenie' nazywane jest
przez mistrzów zen "powrotem do domu, by usiąść tam w spokoju (jap. kika
seiza)". 'Nicość absolutna' nie jest
istnienie jawi się jako <br>absolutnie nieznośne, jako coś, od czego trzeba uciec". Podkreśla, że <br>"właściwa nihilizmowi forma rozpaczy wydaje się polegać na braku wymiaru <br>nieskończoności, któremu odpowiada ograniczenie 'ja' do wymiaru ziemskiego". Tymczasem w 'nihilizmie paradoksowym', który można też określić <br>mianem nihilizmu absolutnego, 'ja' nie jest ograniczone do wymiaru <br>ziemskiego, odkrywa bowiem swoją sprzeczną tożsamość z wymiarem <br>absolutnym. W 'nihilizmie paradoksowym' egocentryzm traci swą podstawę, <br>którą jest przekonanie o odrębności podmiotu. Przezwyciężone zostaje także <br>poczucie alienacji i wyobcowania. Dlatego właśnie 'oświecenie' nazywane jest <br>przez mistrzów zen "powrotem do domu, by usiąść tam w spokoju (jap. kika <br>seiza)". 'Nicość absolutna' nie jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego