Jako ewentualne, docelowe formy przekształceń w grę wchodziły:<br>przedsiębiorstwa użyteczności publicznej,<br>zakłady budżetowe,<br>spółki handlowe z początkowym 100<symbol desc="per cent"> udziałem kapitałowym gminy (jednoosobowe spółki gminy), który to udział gminy mógł być następnie zbywany osobom trzecim,<br>prywatyzacja likwidacyjna w celach wynikających z art. 37 ustawy prywatyzacyjnej (sprzedaż, wniesienie do spółki, oddanie do odpłatnego korzystania).<br>Gdy chodzi o tę ostatnią możliwość, to zgodnie z art. 45 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, przepisy tej ustawy stosowały się odpowiednio również do przedsiębiorstw komunalnych, z zastrzeżeniem, że przewidziane w ustawie kompetencje ministra przekształceń własnościowych lub organu założycielskiego wykonuje wobec prywatyzowanego przedsiębiorstwa komunalnego zarząd gminy lub zarząd związku