Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
stanowi zagrożenia dla "mojego" Ja aksjologicznego. Niesprawiedliwość może zagrażać mojemu życiu, mojej dobrej opinii, mojej pracy, ale moje aksjologiczne Ja jest transcendentne w stosunku do tych wszystkich zamachów. Ja aksjologiczne czuje się zagrożone (chciałoby się powiedzieć: "sponiewierane") dopiero wtedy, gdy samo będąc pozytywną wartością, jest zmuszane do "brania na siebie" odpowiedzialności za realizację wartości negatywnych. Sytuację taką przeżywa ono jako rodzaj aksjologicznego samobójstwa.
Ja aksjologiczne jest wartością pozytywną w absolutnym znaczeniu tego słowa. Oznacza to przede wszystkim, że nie przeciwstawia mu się w polu jego doświadczenia egotycznego żadna egotyczna wartość negatywna (upersonifikowana demoniczność może co najwyżej być przedmiotem jego wiary: ewentualne
stanowi zagrożenia dla "mojego" Ja aksjologicznego. Niesprawiedliwość może zagrażać mojemu życiu, mojej dobrej opinii, mojej pracy, ale moje aksjologiczne Ja jest transcendentne w stosunku do tych wszystkich zamachów. Ja aksjologiczne czuje się zagrożone (chciałoby się powiedzieć: "sponiewierane") dopiero wtedy, gdy samo będąc pozytywną wartością, jest zmuszane do "brania na siebie" odpowiedzialności za realizację wartości negatywnych. Sytuację taką przeżywa ono jako rodzaj aksjologicznego samobójstwa.<br>Ja aksjologiczne jest wartością pozytywną w absolutnym znaczeniu tego słowa. Oznacza to przede wszystkim, że nie przeciwstawia mu się w polu jego doświadczenia egotycznego żadna egotyczna wartość negatywna (upersonifikowana demoniczność może co najwyżej być przedmiotem jego wiary: ewentualne
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego