Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 20
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1980
przytoczyć parę tuzinów nazwisk malarzy, którzy tworzyli w sposób podobny, ale to nie miałoby nic wspólnego z argumentacją na rzecz tego rodzaju wpływologii. Wspomnę też chociażby o cloisonizmie i syntetyzmie, jako stylu zapoczątkowanym przez E. Bernarda i L. Anquetina już w 1887 r. Właśnie charakterystyczne cechy ich twórczości, to nie odtwarzanie widzialnego świata, lecz przekształcanie rzeczywistości i stąd celowa deformacja oraz dalekie od natury, żywe, płasko kładzione jednolite plamy czystych barw, obwiedzione dekoracyjnym konturem (cloisonizm).

Ponadto wspominając o Aleksieju Jawlenskym (1864-1941) należałoby powiedzieć, "który" Jawlensky ponieważ łączył on w swoim malarstwie elementy sztuki ludowej, postimpresjonizm, fowizm i ekspresjonizm, natomiast styl
przytoczyć parę tuzinów nazwisk malarzy, którzy tworzyli w sposób podobny, ale to nie miałoby nic wspólnego z argumentacją na rzecz tego rodzaju &lt;orig&gt;wpływologii&lt;/&gt;. Wspomnę też chociażby o &lt;orig&gt;cloisonizmie&lt;/&gt; i syntetyzmie, jako stylu zapoczątkowanym przez E. Bernarda i L. Anquetina już w 1887 r. Właśnie charakterystyczne cechy ich twórczości, to nie odtwarzanie widzialnego świata, lecz przekształcanie rzeczywistości i stąd celowa deformacja oraz dalekie od natury, żywe, płasko kładzione jednolite plamy czystych barw, obwiedzione dekoracyjnym konturem (&lt;orig&gt;cloisonizm&lt;/&gt;).<br><br> Ponadto wspominając o Aleksieju Jawlenskym (1864-1941) należałoby powiedzieć, "który" Jawlensky ponieważ łączył on w swoim malarstwie elementy sztuki ludowej, postimpresjonizm, fowizm i ekspresjonizm, natomiast styl
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego