Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
swoim monumentalnym Requiem (1946/59) stworzył cykl siedmioczęściowy: [I] Oratio [Requiem aeternam], [II] Introductio [część orkiestrowa], [III] Introitus, [IV] Kyrie, [V] Graduale, [VI] Tractus, [VII] Dies irae; w założeniu jest to pierwsza część mszy, jakkolwiek tworzy ona organiczną całość i tak też wykonuje się ją. Jak widać, część I została określona jako Oratio (z fragmentem tekstu Introitu), część zaś II ­ Introductio stanowi wstęp orkiestrowy do Introitu. Natomiast z muzycznego punktu widzenia jest to cykl dwudziestotrzyczęściowy, ponieważ Sekwencja została podzielona na siedem części; ponadto kompozytor wprowadza własne dookreślenia niektórych strof Sekwencji ­ lamentatio, coelum, infernum (szerzej o tym w rozdziale IV, w kontekście
swoim monumentalnym Requiem (1946/59) stworzył cykl siedmioczęściowy: [I] <name type="tit">Oratio [Requiem aeternam]</>, [II] <name type="tit">Introductio</> [część orkiestrowa], [III] <name type="tit">Introitus</>, [IV] <name type="tit">Kyrie</>, [V] <name type="tit">Graduale</>, [VI] <name type="tit">Tractus</>, [VII] <name type="tit">Dies irae</>; w założeniu jest to pierwsza część mszy, jakkolwiek tworzy ona organiczną całość i tak też wykonuje się ją. Jak widać, część I została określona jako <name type="tit">Oratio</> (z fragmentem tekstu Introitu), część zaś II ­ <name type="tit">Introductio</> stanowi wstęp orkiestrowy do <name type="tit">Introitu</>. Natomiast z muzycznego punktu widzenia jest to cykl dwudziestotrzyczęściowy, ponieważ Sekwencja została podzielona na siedem części; ponadto kompozytor wprowadza własne dookreślenia niektórych strof Sekwencji ­ <foreign lang="lat">lamentatio, coelum, infernum</> (szerzej o tym w rozdziale IV, w kontekście
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego