Typ tekstu: Książka
Autor: Kieniewicz Stefan
Tytuł: Historia Polski 1795-1918
Rok wydania: 1996
Rok powstania: 1968
niż pionierzy przemysłu. Pouczające mogą być pod tym względem koleje losów najbardziej rzutkiego z ówczesnych przedsiębiorców, wspomnianego już Piotra Steinkellera.
Zaczął on swą karierę od wydzierżawienia monopolu solnego, tj. transportu i rozprzedaży soli. Później założył zakład mechaniczny w Żarkach, zakupił młyn parowy w Warszawie, zmontował przedsiębiorstwo komunikacji międzymiastowej (wprowadzone przezeń omnibusy konne zwano w Polsce "steinkellerkami"). Imprezy te opierał na kredytach Banku Polskiego; uzależniony od kliki rządzącej Bankiem popadł w trudności finansowe i w 1851 r. zbankrutował.
Steinkeller zainicjował także budowę (1840) pierwszej na ziemiach polskich kolei żelaznej, tzw. warszawsko-wiedeńskiej. Miała ona połączyć Warszawę z głównym ośrodkiem przemysłu ciężkiego - Zagłębiem
niż pionierzy przemysłu. Pouczające mogą być pod tym względem koleje losów najbardziej rzutkiego z ówczesnych przedsiębiorców, wspomnianego już Piotra Steinkellera.<br>Zaczął on swą karierę od wydzierżawienia monopolu solnego, tj. transportu i rozprzedaży soli. Później założył zakład mechaniczny w Żarkach, zakupił młyn parowy w Warszawie, zmontował przedsiębiorstwo komunikacji międzymiastowej (wprowadzone przezeń omnibusy konne zwano w Polsce "steinkellerkami"). Imprezy te opierał na kredytach Banku Polskiego; uzależniony od kliki rządzącej Bankiem popadł w trudności finansowe i w 1851 r. zbankrutował.<br>Steinkeller zainicjował także budowę (1840) pierwszej na ziemiach polskich kolei żelaznej, tzw. warszawsko-wiedeńskiej. Miała ona połączyć Warszawę z głównym ośrodkiem przemysłu ciężkiego - Zagłębiem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego