nierymowanym jedenastozgłoskowcem. Biały (nierymowany) jedenastozgłoskowiec zastosowany został parokrotnie w dialogowych partiach Odprawy. Poza nim posłużył się jeszcze poeta białym trzynastozgłoskowcem i białym dwunastozgłoskowcem. Dwa chóry napisał wierszem rymowanym: pierwszy ośmiozgłoskowcem, drugi dwunastozgłoskowcem. Trzeci, najpiękniejszy chór - to biały różnosylabowiec metryczny (o chórach patrz niżej).<br>Regularność Odprawy jako tragedii znaczy tyle, co operowanie repertuarem rozwiązań kompozycyjnych wytworzonych przez tradycję antyczną i poświadczonych zabytkami. Wprawdzie późnohumanistyczna tragedia włoska zaczynała odchodzić od regularności, nawet w warstwie inventio, ale innowacje te spotkały się z naganą krytyków i teoretyków literatury. Kochanowski, który jako autor Pieśni, Fraszek, Satyra, a potem Trenów, tworzył odmiany gatunkowe własne, o skutkach dla