Typ tekstu: Książka
Autor: Dobroczyński Bartłomiej
Tytuł: New age
Rok: 1997
bóstwo swej pierwotnej tożsamości? Wydaje się, że i tu podobieństwa są
bardziej powierzchowne niż ewentualne różnice. Sam Wilber oczywiście
wymienia pneumę i nous jako możliwe synonimy świadomości jedynej.
Jednak wydaje się, że kieruje się raczej przekonaniem o podobieństwie
doświadczeń mistycznych niż kwestiami doktrynalnymi, bo na tym ostatnim
poziomie jego stwierdzenia oraz tezy gnostyczne niemal całkowicie się
od siebie różnią. Już z powyższych cytatów bezpośrednio wynika
przynajmniej możliwość zakwestionowania fundamentalnego dla gnostycyzmu
dualizmu człowieka i świata (podmiotu i przedmiotu), gdyż według
Wilbera mamy do czynienia z tożsamością ja i kosmosu:



A więc poczucie odrębności będące punktem wyjścia spekulacji
gnostyckich jako gwarancja nadziei
bóstwo swej pierwotnej tożsamości? Wydaje się, że i tu podobieństwa są<br>bardziej powierzchowne niż ewentualne różnice. Sam Wilber oczywiście<br>wymienia pneumę i nous jako możliwe synonimy świadomości jedynej.<br>Jednak wydaje się, że kieruje się raczej przekonaniem o podobieństwie<br>doświadczeń mistycznych niż kwestiami doktrynalnymi, bo na tym ostatnim<br>poziomie jego stwierdzenia oraz tezy gnostyczne niemal całkowicie się<br>od siebie różnią. Już z powyższych cytatów bezpośrednio wynika<br>przynajmniej możliwość zakwestionowania fundamentalnego dla gnostycyzmu<br>dualizmu człowieka i świata (podmiotu i przedmiotu), gdyż według<br>Wilbera mamy do czynienia z tożsamością ja i kosmosu:<br><br>&lt;gap&gt;<br><br> A więc poczucie odrębności będące punktem wyjścia spekulacji<br>gnostyckich jako gwarancja nadziei
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego