Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Według Heideggera prawdziwa wartość człowieka polega na tym, że
tylko człowiek "stoi w prześwicie 'bycia' " i dlatego można mówić o 'ek-
-sistencji' (niem. Ek-sistenz) człowieka. Pojęcie 'ek-sistencja' odnosi się
jedynie do ludzkiego sposobu 'bycia', gdyż tylko człowiek myśli istotę
swojego 'bycia'. Rośliny i zwierzęta są "wprzęgnięte w swoje otoczenie
i nigdy nie są pozostawione sobie w prześwicie 'bycia' ", gdyż nie myślą istoty
swojego 'bycia'. Tak pojęta 'ek-sistencja' ludzka stanowi podstawę rozumu,
lecz także "miejsce, gdzie istota człowieka strzeże rodowodu swego
istnienia". "Człowiek jest rzucony w 'bycie', nie jest panem bytu, ale
pasterzem 'bycia'. Jego godność polega na tym
Według Heideggera prawdziwa wartość człowieka polega na tym, że <br>tylko człowiek "stoi w prześwicie 'bycia' " i dlatego można mówić o 'ek- <br>-sistencji' (niem. Ek-sistenz) człowieka. Pojęcie 'ek-sistencja' odnosi się <br>jedynie do ludzkiego sposobu 'bycia', gdyż tylko człowiek myśli istotę <br>swojego 'bycia'. Rośliny i zwierzęta są "wprzęgnięte w swoje otoczenie <br>i nigdy nie są pozostawione sobie w prześwicie 'bycia' ", gdyż nie myślą istoty <br>swojego 'bycia'. Tak pojęta 'ek-sistencja' ludzka stanowi podstawę rozumu, <br>lecz także "miejsce, gdzie istota człowieka strzeże rodowodu swego <br>istnienia". "Człowiek jest rzucony w 'bycie', nie jest panem bytu, ale <br>pasterzem 'bycia'. Jego godność polega na tym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego