Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
sensu, ponieważ koanem (czyli katalizatorem
'oświecenia') może być wszystko. Wszystko może prowadzić do
'oświecenia', ponieważ natura wszystkich fenomenów jest 'prawdziwą
naturą', czyli 'naturą buddy' (jap. shoho jisso). Inni przedstawiciele szkoły
soto także podzielali pogląd Dogena. Na przykład Nampo Jomyo
(1235-1308) nauczał: "Chociaż mawiają, że jest tysiąc siedemset koanów,
musimy pamiętać, iż wszystko, co widzimy i słyszymy, jest koanem - góry,
rzeki, ziemia, rośliny, drzewa czy lasy". Nampo uznał praktykę koanów
za jeden z wielu sposobów użytecznych w wytwarzaniu 'wielkiego
zwątpienia'.
Metoda 'wpatrywania się w koan' ma z pewnością wiele pułapek, jednak
niewątpliwie skutecznie eliminuje zagrożenia związane z innymi rodzajami
praktyki zen
sensu, ponieważ koanem (czyli katalizatorem <br>'oświecenia') może być wszystko. Wszystko może prowadzić do <br>'oświecenia', ponieważ natura wszystkich fenomenów jest 'prawdziwą <br>naturą', czyli 'naturą buddy' (jap. shoho jisso). Inni przedstawiciele szkoły <br>soto także podzielali pogląd Dogena. Na przykład Nampo Jomyo <br>(1235-1308) nauczał: &lt;q&gt;"Chociaż mawiają, że jest tysiąc siedemset koanów, <br>musimy pamiętać, iż wszystko, co widzimy i słyszymy, jest koanem - góry, <br>rzeki, ziemia, rośliny, drzewa czy lasy".&lt;/&gt; Nampo uznał praktykę koanów <br>za jeden z wielu sposobów użytecznych w wytwarzaniu 'wielkiego <br>zwątpienia'. <br>Metoda 'wpatrywania się w koan' ma z pewnością wiele pułapek, jednak <br>niewątpliwie skutecznie eliminuje zagrożenia związane z innymi rodzajami <br>praktyki zen
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego