Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
m.in. w Kyrie, z sugestywną frazą marsza żałobnego i akcentem patriotycznym
w tekście (s. 4), czy w Agnus Dei, z archaizującymi współbrzmieniami kwinty,
wprowadzającymi nastrój kojarzący się z jakąś dawną, Starotestamentalną ofiarą
(s. 22).
Pozostaje jeszcze zwrócenie uwagi na sporadycznie pojawiającą się tendencję
restauracyjną historyzmu z archetypem renesansowej missa parodia. Jej podstawowe
elementy odnajdujemy w Mszy łacińskiej (1932) na chór mieszany i organy ­ Szeligow
skiego, jednym z najbardziej oryginalnych cykli z pierwszej połowy stulecia.
Modelem czy może raczej inspiracją dla tego cyklu stała się XVI-wieczna 4-głosowa
pieśń nabożna Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha. Materiał ten został wykorzystany
m.in. w Kyrie, z sugestywną frazą marsza żałobnego i akcentem patriotycznym <br>w tekście (s. 4), czy w Agnus Dei, z archaizującymi współbrzmieniami kwinty, <br>wprowadzającymi nastrój kojarzący się z jakąś dawną, Starotestamentalną ofiarą <br>(s. 22).<br> Pozostaje jeszcze zwrócenie uwagi na sporadycznie pojawiającą się tendencję <br>restauracyjną historyzmu z archetypem renesansowej missa parodia. Jej podstawowe <br>elementy odnajdujemy w Mszy łacińskiej (1932) na chór mieszany i organy ­ Szeligow<br>skiego, jednym z najbardziej oryginalnych cykli z pierwszej połowy stulecia. <br>Modelem czy może raczej inspiracją dla tego cyklu stała się XVI-wieczna 4-głosowa <br>pieśń nabożna Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha. Materiał ten został wykorzystany
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego