Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
została w 1515 r., wydrukowana w 1524, a wystawiona dopiero w 1562, czyli dwanaście lat po śmierci autora. Gdyby nie Zamoyski, podobny los mógłby spotkać i Odprawę.
Trissino mógł być poniekąd wzorem Kochanowskiemu dla poszukiwań wersyfikatorskich. Sofonisba napisana jest tzw. endecasillabo sciolto, czyli nierymowanym jedenastozgłoskowcem. Biały (nierymowany) jedenastozgłoskowiec zastosowany został parokrotnie w dialogowych partiach Odprawy. Poza nim posłużył się jeszcze poeta białym trzynastozgłoskowcem i białym dwunastozgłoskowcem. Dwa chóry napisał wierszem rymowanym: pierwszy ośmiozgłoskowcem, drugi dwunastozgłoskowcem. Trzeci, najpiękniejszy chór - to biały różnosylabowiec metryczny (o chórach patrz niżej).
Regularność Odprawy jako tragedii znaczy tyle, co operowanie repertuarem rozwiązań kompozycyjnych wytworzonych przez tradycję antyczną
została w 1515 r., wydrukowana w 1524, a wystawiona dopiero w 1562, czyli dwanaście lat po śmierci autora. Gdyby nie Zamoyski, podobny los mógłby spotkać i Odprawę.<br>Trissino mógł być poniekąd wzorem Kochanowskiemu dla poszukiwań wersyfikatorskich. Sofonisba napisana jest tzw. endecasillabo sciolto, czyli nierymowanym jedenastozgłoskowcem. Biały (nierymowany) jedenastozgłoskowiec zastosowany został parokrotnie w dialogowych partiach Odprawy. Poza nim posłużył się jeszcze poeta białym trzynastozgłoskowcem i białym dwunastozgłoskowcem. Dwa chóry napisał wierszem rymowanym: pierwszy ośmiozgłoskowcem, drugi dwunastozgłoskowcem. Trzeci, najpiękniejszy chór - to biały różnosylabowiec metryczny (o chórach patrz niżej).<br>Regularność Odprawy jako tragedii znaczy tyle, co operowanie repertuarem rozwiązań kompozycyjnych wytworzonych przez tradycję antyczną
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego