Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
przeciwnie ­ stają się kolejnymi ogniwami w łańcuchowej strukturze formy i w konsekwencji w łańcuchowej koncepcji formy . W pozostałych mszach Nowowiejskiego integracja wewnętrzna ogranicza się zwykle do części Kyri i Agnus. Wyjątkowo w Missa pro Pace op. 49 nr 3 (1935) kompozytor stosuje kategorię korespondencji miedzy częściami Gloria (Et in terra pax) i Agnus (Dona nobis pacem); w tym przypadku taka integracja ma zapewne bezpośredni związek z dedykacją mszy ­ pro Pace, eksponując te właśnie powiązania semantyczne odcinków i części.
Ważnym atrybutem koncepcji łańcuchowej jest jednolitość wyrazowa całej kompozycji ­ zwłaszcza nieoperowanie silnymi kontrastami oraz brak (częstszych) powtórzeń tekstowych, co wpływa na płynność przebiegu
przeciwnie ­ stają się kolejnymi ogniwami w łańcuchowej strukturze formy i w konsekwencji w łańcuchowej koncepcji formy &lt;gap&gt;. W pozostałych mszach Nowowiejskiego integracja wewnętrzna ogranicza się zwykle do części &lt;name type="tit"&gt;Kyri&lt;/&gt; i &lt;name type="tit"&gt;Agnus&lt;/&gt;. Wyjątkowo w &lt;name type="tit"&gt;Missa pro Pace op. 49 nr 3&lt;/&gt; (1935) kompozytor stosuje kategorię korespondencji &lt;gap&gt; miedzy częściami Gloria (&lt;name type="tit"&gt;Et in terra pax&lt;/&gt;) i &lt;name type="tit"&gt;Agnus (Dona nobis pacem&lt;/&gt;); w tym przypadku taka integracja ma zapewne bezpośredni związek z dedykacją mszy ­ pro Pace, eksponując te właśnie powiązania semantyczne odcinków i części.<br>Ważnym atrybutem koncepcji łańcuchowej jest jednolitość wyrazowa całej kompozycji ­ zwłaszcza nieoperowanie silnymi kontrastami oraz brak (częstszych) powtórzeń tekstowych, co wpływa na płynność przebiegu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego