Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
rozczłonkowania kantatowe, niezbyt rozbudowane (lecz ich liczba składa się na
szeroko zakrojoną formę), zestawiane przeważnie na zasadzie kontrastu (zob.
rozdział II). Chór nie oddziałuje wolumenem brzmienia (rzadko pojawia się, dominujące
w Missa Pontificalis, divisi głosów), lecz urozmaiceniem fakturalnym. W przeciwieństwie
jednak do Mszy Pontyfikalnej, której faktura chóralna jest z założenia permanentnie
różnicowana, w Requiem w poszczególnych strukturach formalnych ­ podobnie jak
w kantacie ­ dominuje przeważnie określony typ faktury.
Klimat skupienia, modlitewnej prostoty ­ charakteryzujący Requiem ­ buduje
w sposób szczególny typ faktury i zarazem narracji z korespondencją motywiczną
(wyjątkowo imitacją), występującą przeważnie w fazie inicjalnej niektórych struktur
mikroformalnych głównie o obsadzie solowej, utrzymanych zwłaszcza
rozczłonkowania kantatowe, niezbyt rozbudowane (lecz ich liczba składa się na <br>szeroko zakrojoną formę), zestawiane przeważnie na zasadzie kontrastu (zob. <br>rozdział II). Chór nie oddziałuje wolumenem brzmienia (rzadko pojawia się, dominujące <br>w Missa Pontificalis, divisi głosów), lecz urozmaiceniem fakturalnym. W przeciwieństwie <br>jednak do Mszy Pontyfikalnej, której faktura chóralna jest z założenia permanentnie <br>różnicowana, w Requiem w poszczególnych strukturach formalnych ­ podobnie jak <br>w kantacie ­ dominuje przeważnie określony typ faktury.<br> Klimat skupienia, modlitewnej prostoty ­ charakteryzujący Requiem ­ buduje <br>w sposób szczególny typ faktury i zarazem narracji z korespondencją motywiczną <br>(wyjątkowo imitacją), występującą przeważnie w fazie inicjalnej niektórych struktur <br>mikroformalnych głównie o obsadzie solowej, utrzymanych zwłaszcza
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego