Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
rozumiany był jako osoba ludzka, ucieleśniająca wartości nieredukowalne, bezwarunkowe. A chociaż różnie bywało, ostatecznie jednak ideał ten znalazł potwierdzenie i uzasadnienie w dziejach klasycystów, którzy w dobie porozbiorowej oznaczyli Wieczną Polskość, mit, który począł organizować właśnie narodową tożsamość. Tym bardziej, że sprowadzała się ona do świadczenia wartościom nieredukowalnym.
W tej perspektywie dokonuje też Szaruga zakwestionowania tradycji o romantycznej, albo prawdziwej - pewnego sposobu jej rozumienia.
Osoba ludzka zajmuje wszak inne miejsce w historii niźli zmienne i przemijające "ja". Nie ona stwarzana jest przez proces dziejowy, choć on ją dosięgnie. W obliczu wartości bezwarunkowych historia okazać się musi jedynie zbiorem możliwości wyłączonych spośród
rozumiany był jako osoba ludzka, ucieleśniająca wartości nieredukowalne, bezwarunkowe. A chociaż różnie bywało, ostatecznie jednak ideał ten znalazł potwierdzenie i uzasadnienie w dziejach klasycystów, którzy w dobie porozbiorowej oznaczyli Wieczną Polskość, mit, który począł organizować właśnie narodową tożsamość. Tym bardziej, że sprowadzała się ona do świadczenia wartościom nieredukowalnym.<br> W tej perspektywie dokonuje też Szaruga zakwestionowania tradycji o romantycznej, albo prawdziwej - pewnego sposobu jej rozumienia.<br> Osoba ludzka zajmuje wszak inne miejsce w historii niźli zmienne i przemijające "ja". Nie ona stwarzana jest przez proces dziejowy, choć on ją dosięgnie. W obliczu wartości bezwarunkowych historia okazać się musi jedynie zbiorem możliwości wyłączonych spośród
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego