Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednostronnej'. 'Pustka
prawdziwa', którą Nishida określał mianem 'nicości absolutnej', jest negacją
nie tylko afirmacji, ale także negacji. Nie może zostać uprzedmiotowiona,
ponieważ jest paradoksem, czyli 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'
bytu i niebytu. 'Jaźń jednostkowa' nie może być oczyszczana ani wyciszana
właśnie dlatego, że tego rodzaju praktyka uwikłana jest w epistemologiczny
dualizm podmiotu i przedmiotu poznania, który powinien być w akcie
'oświecenia' przekroczony. Każda próba jakościowej zmiany 'jaźni jednostkowej'
jest przedmiotowym celem zabiegów podmiotu poznania i dlatego
tego rodzaju praktyka zen została określona pejoratywnym mianem 'zen jako
oczekiwania na oświecenie'. 'Logika paradoksu' jest także widoczna w dyskusjach
na temat takich rodzajów praktyki zen
jednostronnej'. 'Pustka<br>prawdziwa', którą Nishida określał mianem 'nicości absolutnej', jest negacją <br>nie tylko afirmacji, ale także negacji. Nie może zostać uprzedmiotowiona, <br>ponieważ jest paradoksem, czyli 'absolutnie sprzeczną samotożsamością' <br>bytu i niebytu. 'Jaźń jednostkowa' nie może być oczyszczana ani wyciszana <br>właśnie dlatego, że tego rodzaju praktyka uwikłana jest w epistemologiczny <br>dualizm podmiotu i przedmiotu poznania, który powinien być w akcie <br>'oświecenia' przekroczony. Każda próba jakościowej zmiany 'jaźni jednostkowej' <br>jest przedmiotowym celem zabiegów podmiotu poznania i dlatego <br>tego rodzaju praktyka zen została określona pejoratywnym mianem 'zen jako <br>oczekiwania na oświecenie'. 'Logika paradoksu' jest także widoczna w dyskusjach <br>na temat takich rodzajów praktyki zen
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego