Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Szeligow
skiego, jednym z najbardziej oryginalnych cykli z pierwszej połowy stulecia.
Modelem czy może raczej inspiracją dla tego cyklu stała się XVI-wieczna 4-głosowa
pieśń nabożna Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha. Materiał ten został wykorzystany
aluzyjnie w otwierającej cykl Toccacie organowej, a tenorowy cantus firmus pieśni
stał się podstawą konstrukcyjną końcowej frazy Agnus Dei: dona nobis pacem (szerzej
zob. s. 109-110). Koncepcja tej XX-wiecznej missa parodia jest indywidualna
i interesująca ­ pozbawiona przede wszystkim konwencjonalnych zabiegów archaizacyjnych.
Szeligowski posługuje się językiem harmoniki brzmieniowej, przełamując dominującą
wówczas w omawianych mszach tradycję harmoniki funkcyjnej, zwłaszcza późnoromantycznej.
Zachowuje zaś ­ w końcowej
Szeligow<br>skiego, jednym z najbardziej oryginalnych cykli z pierwszej połowy stulecia. <br>Modelem czy może raczej inspiracją dla tego cyklu stała się XVI-wieczna 4-głosowa <br>pieśń nabożna Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha. Materiał ten został wykorzystany <br>aluzyjnie w otwierającej cykl Toccacie organowej, a tenorowy cantus firmus pieśni <br>stał się podstawą konstrukcyjną końcowej frazy Agnus Dei: dona nobis pacem (szerzej <br>zob. s. 109-110). Koncepcja tej XX-wiecznej missa parodia jest indywidualna <br>i interesująca ­ pozbawiona przede wszystkim konwencjonalnych zabiegów archaizacyjnych. <br>Szeligowski posługuje się językiem harmoniki brzmieniowej, przełamując dominującą <br>wówczas w omawianych mszach tradycję harmoniki funkcyjnej, zwłaszcza późnoromantycznej. <br>Zachowuje zaś ­ w końcowej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego