Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
świadomości,
który nie jest związany z podmiotem poznania - jest to 'jaźń jednostkowa'
"bez miejsca". Towarzyszy mu poczucie jedności ze wszechświatem.
Człowiek odkrywa, że jego 'ja' i wszystko, co do tej pory traktował jako
przedmioty poznania, "nie jest oddzielone od siebie, nawet na tak małą
odległość, jaką jest grubość włosa".
W poemacie Trzeciego Patriarchy, Sengcana (jap. So san, ?-606) Wyryte na
wierzącej jaźni (chiń. Xinxinming; jap. Shinjimmei) najpełniej zostało wyrażone

przeświadczenie o konieczności przekroczenia dualizmu podmiotu i przedmiotu.
Przedmiot jest przedmiotem tylko dla podmiotu,
podmiot jest podmiotem tylko dla przedmiotu -
wiedz o tym, że są to pojęcia względne,
i znajdę ostatecznie oparcie
świadomości, <br>który nie jest związany z podmiotem poznania - jest to 'jaźń jednostkowa' <br>"bez miejsca". Towarzyszy mu poczucie jedności ze wszechświatem. <br>Człowiek odkrywa, że jego 'ja' i wszystko, co do tej pory traktował jako <br>przedmioty poznania, "nie jest oddzielone od siebie, nawet na tak małą <br>odległość, jaką jest grubość włosa". <br>W poemacie Trzeciego Patriarchy, Sengcana (jap. So san, ?-606) Wyryte na <br>wierzącej jaźni (chiń. Xinxinming; jap. Shinjimmei) najpełniej zostało wyrażone <br>&lt;page nr=81&gt;<br>przeświadczenie o konieczności przekroczenia dualizmu podmiotu i przedmiotu. <br>Przedmiot jest przedmiotem tylko dla podmiotu, <br>podmiot jest podmiotem tylko dla przedmiotu - <br>wiedz o tym, że są to pojęcia względne, <br>i znajdę ostatecznie oparcie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego