świadomości, <br>który nie jest związany z podmiotem poznania - jest to 'jaźń jednostkowa' <br>"bez miejsca". Towarzyszy mu poczucie jedności ze wszechświatem. <br>Człowiek odkrywa, że jego 'ja' i wszystko, co do tej pory traktował jako <br>przedmioty poznania, "nie jest oddzielone od siebie, nawet na tak małą <br>odległość, jaką jest grubość włosa". <br>W poemacie Trzeciego Patriarchy, Sengcana (jap. So san, ?-606) Wyryte na <br>wierzącej jaźni (chiń. Xinxinming; jap. Shinjimmei) najpełniej zostało wyrażone <br><page nr=81><br>przeświadczenie o konieczności przekroczenia dualizmu podmiotu i przedmiotu. <br>Przedmiot jest przedmiotem tylko dla podmiotu, <br>podmiot jest podmiotem tylko dla przedmiotu - <br>wiedz o tym, że są to pojęcia względne, <br>i znajdę ostatecznie oparcie