Typ tekstu: Książka
Autor: Bendyk Edwin
Tytuł: Zatruta studnia
Rok: 2002
z filozofią Poppera? Nie, Bierdiajew atakował racjonalizm ideologiczny, wyrażający religię rozumu, a racjonalizm krytyczny Poppera to w istocie afirmacja wolności rozumnych jednostek. Wiem, że krytycy zarzucą mi od razu, że tak sformułowana wizja wolności i racjonalizmu to konstrukcje typowo zachodnie, które powstały w określonym kręgu cywilizacyjnym. Tak rozumiana wolność jest pojęciem obcym w innych kulturach, w których jednostka zdominowana jest przez grupę i społeczeństwo. Czy przez to jednak koncepcja Bierdiajewa traci sens?
Wprost przeciwnie, rosyjski filozof uwalnia pojęcie wolności z kontekstu kulturowego, nadaje jej sankcję metafizyczną, a więc uniwersalną. W Chinach nie ma wolności nie dlatego, że jest ona pojęciem względnym
z filozofią Poppera? Nie, Bierdiajew atakował racjonalizm ideologiczny, wyrażający religię rozumu, a racjonalizm krytyczny Poppera to w istocie afirmacja wolności rozumnych jednostek. Wiem, że krytycy zarzucą mi od razu, że tak sformułowana wizja wolności i racjonalizmu to konstrukcje typowo zachodnie, które powstały w określonym kręgu cywilizacyjnym. Tak rozumiana wolność jest pojęciem obcym w innych kulturach, w których jednostka zdominowana jest przez grupę i społeczeństwo. Czy przez to jednak koncepcja Bierdiajewa traci sens?<br>Wprost przeciwnie, rosyjski filozof uwalnia pojęcie wolności z kontekstu kulturowego, nadaje jej sankcję metafizyczną, a więc uniwersalną. W Chinach nie ma wolności nie dlatego, że jest ona pojęciem względnym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego