Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
ilościowy, ale wtedy nie byłaby tym, co nazywane jest "informacją estetyczną". Dlatego możemy sformułować tezę, że w dziełach sztuki najważniejsza jest informacja semantyczna - nie ilościowa, ale "oparta" na jakościach. Dzięki aktywnemu wejściu w sytuację estetyczną przez odbiorcę, który jest nastawiony na odbiór, możliwy jest odbiór informacji zawartej w dziele. Dzieło pojmowane wyłącznie ilościowo o niczym istotnym nie informuje. Kiedy zostanie zdynamizowane, relacje w strukturze zaktualizowanej zaczynają posiadać dla odbiorcy sens - to, co było chaosem zaczyna przedstawiać się jako układ. Dzieło zawiera właśnie w tym znaczeniu informację, która została zamieszczona tam przez artystę w trakcie procesu twórczego, który nazwany został procesem udynamizowania
ilościowy, ale wtedy nie byłaby tym, co nazywane jest "informacją estetyczną". Dlatego możemy sformułować tezę, że w dziełach sztuki najważniejsza jest informacja semantyczna - nie ilościowa, ale "oparta" na jakościach. Dzięki aktywnemu wejściu w sytuację estetyczną przez odbiorcę, który jest nastawiony na odbiór, możliwy jest odbiór informacji zawartej w dziele. Dzieło pojmowane wyłącznie ilościowo o niczym istotnym nie informuje. Kiedy zostanie zdynamizowane, relacje w strukturze zaktualizowanej zaczynają posiadać dla odbiorcy sens - to, co było chaosem zaczyna przedstawiać się jako układ. Dzieło zawiera właśnie w tym znaczeniu informację, która została zamieszczona tam przez artystę w trakcie procesu twórczego, który nazwany został procesem udynamizowania
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego