Typ tekstu: Książka
Autor: Gołaszewska Maria
Tytuł: Estetyka pięciu zmysłów
Rok wydania: 1997
Rok powstania: 1996
intencjonalności, związanego z powstaniem zamiaru artystycznego twórcy;
dzieło sztuki traktowane bywa często jako swoiste zadanie, które
odbiorca ma rozwiązać, dziełu sztuki odbiorca ma oddać sprawiedliwość,
podczas gdy przy przeżywaniu estetycznym przyrody ten moment
powinnościowy nie ma miejsca.
Można zadać pytanie, czy powyższa interpretacja przeżycia
estetycznego nie jest przejawem jakiegoś zacieśnienia pola widzenia,
jakiegoś zbyt daleko posuniętego "uprzedzenia teoretycznego". Punktem
wyjścia była dla nas koncepcja osobowości podstawowej; oczywiście,
różne mogą być koncepcje:
- osobowość jako system zamknięty; monady ludzkie są "bez okien", a
zatem nie możemy poznać niczyich doznań, prócz naszych własnych - a
zatem również każdy sąd o pięknie przyrody jest sądem jednostkowym
intencjonalności, związanego z powstaniem zamiaru artystycznego twórcy;<br>dzieło sztuki traktowane bywa często jako swoiste zadanie, które<br>odbiorca ma rozwiązać, dziełu sztuki odbiorca ma oddać sprawiedliwość,<br>podczas gdy przy przeżywaniu estetycznym przyrody ten moment<br>powinnościowy nie ma miejsca.<br> Można zadać pytanie, czy powyższa interpretacja przeżycia<br>estetycznego nie jest przejawem jakiegoś zacieśnienia pola widzenia,<br>jakiegoś zbyt daleko posuniętego "uprzedzenia teoretycznego". Punktem<br>wyjścia była dla nas koncepcja osobowości podstawowej; oczywiście,<br>różne mogą być koncepcje:<br> - osobowość jako system zamknięty; monady ludzkie są "bez okien", a<br>zatem nie możemy poznać niczyich doznań, prócz naszych własnych - a<br>zatem również każdy sąd o pięknie przyrody jest sądem jednostkowym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego