Typ tekstu: Książka
Autor: Grzegorz Brzozowicz, Filip Łobodziński
Tytuł: 100 płyt, które wstrząsnęły światem. Kronika czasów popkultury.
Rok: 2000
niewyrobionego ucha, nie szokuje dziwnymi zestrojeniami harmonicznymi ani gwałtownymi zmianami barwy. Nie należy do utworów wymagających bezwzględnie przygotowania intelektualnego, nie jest zatem, według słów Maurizia Kagela, "dziełem skomponowanym przez kompozytora dla kompozytorów". Składa się z trzech części o strukturze łukowej - od cichych partii kontrabasów bądź wszystkich smyczków przez kulminację po ponowne wyciszenie. W dziełach wokalnych Górecki zdecydowanie uzależnia sposób poprowadzenia dzieła od tekstu, który wybiera jako szkielet. W przypadku III Symfonii są to: piętnastowieczny Lament świętokrzyski z Pieśni łysogórskich, modlitwa osiemnastoletniej więźniarki gestapo, znaleziona na ścianie celi w Zakopanem (będąca jednocześnie - o czym kompozytor nie wiedział podczas pisania symfonii - wierszem ku
niewyrobionego ucha, nie szokuje dziwnymi zestrojeniami harmonicznymi ani gwałtownymi zmianami barwy. Nie należy do utworów wymagających bezwzględnie przygotowania intelektualnego, nie jest zatem, według słów Maurizia Kagela, "dziełem skomponowanym przez kompozytora dla kompozytorów". Składa się z trzech części o strukturze łukowej - od cichych partii kontrabasów bądź wszystkich smyczków przez kulminację po ponowne wyciszenie. W dziełach wokalnych Górecki zdecydowanie uzależnia sposób poprowadzenia dzieła od tekstu, który wybiera jako szkielet. W przypadku III Symfonii są to: piętnastowieczny Lament świętokrzyski z Pieśni łysogórskich, modlitwa osiemnastoletniej więźniarki gestapo, znaleziona na ścianie celi w Zakopanem (będąca jednocześnie - o czym kompozytor nie wiedział podczas pisania symfonii - wierszem ku
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego