Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jaźń
człowieka nieoświeconego przypomina zakurzone lustro, natomiast jaźń
człowieka oświeconego, tożsamego z 'buddą' można porównać do lustra
czystego. Oczyszczanie lustra nie jest jego przekształcaniem. To samo można
powiedzieć o 'jaźni jednostkowej', niemniej jednak mamy tu do czynienia
z jakościową zmianą w jej obrębie, ponieważ zostaje usunięte to, co do tej pory
stanowiło o wyróżniających 'jaźń jednostkową' cechach. Kurz jest integralną
częścią zakurzonego lustra, które, w przeciwieństwie do czystego lustra nie
posiada funkcji odzwierciedlania. Co więcej, w odniesieniu do 'jaźni jednostkowej' kurzem są nie tylko pragnienia, ale także dyskursywne myślenie (dosł. rozróżnianie; sanskr. vikalpa; chiń. fenbie; jap. fumbetsu) , czyli wszystko to, co
jaźń <br>człowieka nieoświeconego przypomina zakurzone lustro, natomiast jaźń <br>człowieka oświeconego, tożsamego z 'buddą' można porównać do lustra <br>czystego. Oczyszczanie lustra nie jest jego przekształcaniem. To samo można <br>powiedzieć o 'jaźni jednostkowej', niemniej jednak mamy tu do czynienia <br>z jakościową zmianą w jej obrębie, ponieważ zostaje usunięte to, co do tej pory <br>stanowiło o wyróżniających 'jaźń jednostkową' cechach. Kurz jest integralną <br>częścią zakurzonego lustra, które, w przeciwieństwie do czystego lustra nie <br>posiada funkcji odzwierciedlania. Co więcej, w odniesieniu do 'jaźni jednostkowej' kurzem są nie tylko pragnienia, ale także dyskursywne myślenie (dosł. rozróżnianie; sanskr. vikalpa; chiń. fenbie; jap. fumbetsu) , czyli wszystko to, co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego