Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
JAKO 'NIEROZRÓŻNIAJĄCE ROZRÓŻNIANIE'
O tym, że relację 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' należy rozumieć
zgodnie z 'logiką paradoksu' jako sprzeczną tożsamość przeciwieństw,
świadczy także paradoksowa definicja 'oświecenia' jako 'nierozróżniającego
rozróżniania' (jap. mufumbetsu no fumbetsu). Określenia tego używał
Daisetsu Suzuki, a Nishida przejął je od niego, podkreślając, że stan,
w którym postrzegana jest 'absolutnie sprzeczna samotożsamość' wszystkich
fenomenów, nie jest brakiem rozróżniania.
Warto zauważyć, że 'nierozróżniające rozróżnianie' jest sformułowaniem
nawiązującym do definicji stanu 'oświecenia' Szóstego Patriarchy zen,
Huinenga (jap. Eno , 638-713). Huineng twierdził, że 'oświecenie' jest stanem
'nie-myślenia' (sanskr. aksana; chiń. wunian; jap. munen), w którym "nie
myślimy nawet wtedy
JAKO 'NIEROZRÓŻNIAJĄCE ROZRÓŻNIANIE'&lt;/&gt; <br>O tym, że relację 'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' należy rozumieć <br>zgodnie z 'logiką paradoksu' jako sprzeczną tożsamość przeciwieństw, <br>świadczy także paradoksowa definicja 'oświecenia' jako 'nierozróżniającego <br>rozróżniania' (jap. mufumbetsu no fumbetsu). Określenia tego używał <br>Daisetsu Suzuki, a Nishida przejął je od niego, podkreślając, że stan, <br>w którym postrzegana jest 'absolutnie sprzeczna samotożsamość' wszystkich <br>fenomenów, nie jest brakiem rozróżniania. <br>Warto zauważyć, że 'nierozróżniające rozróżnianie' jest sformułowaniem <br>nawiązującym do definicji stanu 'oświecenia' Szóstego Patriarchy zen, <br>Huinenga (jap. Eno , 638-713). Huineng twierdził, że 'oświecenie' jest stanem <br>'nie-myślenia' (sanskr. aksana; chiń. wunian; jap. munen), w którym "nie <br>myślimy nawet wtedy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego