Wyzwolić ona może niejednego przed nie zawsze świadomym galopem za modą, sukcesem, tą najbardziej powierzchowną, a przez to fałszywą, obsesją aktualności.<br><br>[marzec 1954]</><br><br><br><br><br><br><div sex="m" year="1954"><tit>Derain i muzea</><br><br><br><br><br><br> Derain był jeszcze w latach trzydziestych jednym z najgłośniejszych "modernistów" - jego śmierć została skwitowana w prasie paru zdawkowymi artykułami. Courthion w "Expressie" (nr 69) poświęca mu artykuł ironiczny o wszystko mówiącym tytule: "Un fauve (dziki), który przestał ryczeć"; artykuł ma tę zaletę, że stawia problem Deraina.<br>Lata 1905-1910-1920: imię Deraina jest obok Picassa, Matisse'a, Vlamincka, Braque'a na czele sztuki nowoczesnej, odkrywczej - czy zasłużył dziś na taką obojętność? Widziałem wiele złych płócien Deraina, ale